چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟

مهاجرت به ایتالیا, مهاجرتی

سوالی که بسیاری از افراد که تمایل به نحصیل در کشور ایتالیا را دارند این است که چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مهاجرت به کشورهای خارجی راه های زیادی دارد که یکی از آن ها مهاجرت  از طریق تحصیلی است. بیشتر افرادی که تمایل به مهاجرت تحصیلی دارند افراد در سنین و مقطع تحصیلی پایین تر هستند که این روش را برای مقصد نهایی تحصیل خود انتخاب می کنند.کشور ایتالیا یکی از کشورهای پر طرفداری است که به مقصد نهایی مهاجرت بسیاری از دانشجویان خارجی علل خصوص دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. اخذ بورسیه‌ تحصیلی یا استانی ایتالیا و امکان بهره‌مندی از تحصیل کم‌هزینه، از مهم‌ترین عواملی است که سبب محبوبیت این کشور شده است. به همان جهت  پیشنهاد می‌شود که دانشجویانی که مایل به تحصیل در کشور ایتالیا و بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی در این کشور را دارند، این مقاله را تا انتها بادقت مطالعه کنند.دانشگاه‌های برتر ایتالیا و همچنین دولت کشور ایتالیا، سال ها زیادی است که بورسیه‌های متعددی را به دانشجویانی که شرایط دریافت بورسیه را دارند، ارائه می‌دهند.بورسیه‌ های تحصیلی ایتالیا، هرکدام درصد مشخصی از دانشجیانی که در هر دانشگاهی که مشغول به تحصیل هستند شهریه و هزینه زندگی دانشجویی را اعطا می‌کنند. اگر شما هم تمایل به مهاجرت تحصیلی و یا استانی به کشور ایتالیا را دارید و نمی دانید که چگونه ؟ و از چه طریقی میتوانید مهاجرت کنید ؟ تا انتهای این مقاله با موسسه حقوقی دادگران جوان همراه باشید.

چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟

بورسیه تحصیلی در ایتالیا انواع مختلفی دارد که هر بورسیه ای وابسته به شرایط و مقطع  تحصیلی مورد نظر، دانشجویان می تواند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند.امور تحصیلی در کشور ایتالیا یکی از با کیفیت ترین نظام ها در سطح قاره اروپا می باشد. این کشور عضو سازمان ملل بوده و بر پایه تعهداتی که دارد،بورسیه هایی را به ویژه برای دانشجویان کشورهای درحال توسعه در نظر گرفته است . دریافت بورسیه در مقطع لیسانس برای دانشجویان ایرانی کار آسانی نیست اما این نوید را باید به دانشجویان ایرانی داد که جای نگرانی نیست. دولت ایتالیا علاوه بر اینکه شهریه شما را تقبل می کنند ، بلکه هزینه های دیگری مانند بیمه دانشجویی و هزینه زندگی را نیز شامل پردختی های این دولت به دانشجو می باشد. این بورسیه ها توسط دولت ایتالیا یا دولت های محلی استان های مختلف و توسط دانشگاه های مطرح تعریف شده اند که هر یک از آن ها شرایط و مبلغ های متفاوتی دارند.

مزایای تحصیل در کشور ایتالیا

  • تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا
  • قابلیت تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان دریافت انواع بورسیه های تحصیلی
  • گذران کارآموزی به همراه دریافت حقوق ماهیانه از دولت ایتالیا
  • دوره های متنوع تحصصیلی در کشور ایتالیا
  • دریافت اقامت دائم در کشور ایتالیا از طریق بورسیه تحصیلی
  • هزینه های مقرون به صرفه زندگی و تحصیل در کشور ایتالیا
  • قابلیت سفر به تمامی کشور های حوزه شنگن
  • یادگیری زبان ایتالیایی

معایب تحصیل در کشور ایتالیا

  • شرایط سخت پس از تحصیل
  • کمبود کار و نگرانی های آیندۀ شغلی در ایتالیا
  • برگزاری امتحانات در قالب شفاهی در دانشگاه‌های ایتالیا

شرایط سنی دریافت بورسیه تحصیلی کسور ایتالیا

بورسیه تحصیلی در کشور ایتالیا و برنامه های مختلی که این کشور در نظر گرفته است، شرایط کاملا متفاوتی است . به عنوان مثال بورسیه دولتی ایتالیا که به مقاطع ارشد، دکتری تعلق می گرفت محدودیت های سنی مخصوص به خود را دارد و با رده سنی دانشجو  یا دانش آموز  کاملا متفاوت است. برای مقطع ارشد سن افراد متقاضی بورسیه لازم است حداقل ۲۸ سال و مقطع دکتری حداقل ۳۰ سال باشد. برای کسانی که تمایل به شرکت در پروژه های تحقیقاتی را دارند، این محدودیت هه به سن ۴۰ سالگی رسیده و امکان بهره مندی از بورسیه وجود خواهد داشت. بنابراین اگر مایل به استفاده از این برنامه ها را دارید داشتن  شرایط سنی قبل از هرگونه برنامه ریزی برای بهره مندی از بورسیه تحصیلی در ایتالیا ضروری است.

مدارک لازم جهت بورسیه تحصیلی در ایتالیا

یکی از مهم ترین مرحله های مهاجرت جمع آوری و داشتن مدارک لازم است و عدم وجود هر یک ازین مدارک ممکن است نتیجه ممکنه را تغییر و آینده شما را سرنگون کند. زمانی که شما قدام به ثبت و درخواست بورسیه تحصیلی در ایتالیا و دریافت ویزای تحصیلی این کشور را دارید، به مدارک زیادی در هر یک از مراحل نیاز خواهید داشت. که این مدارک وابسته به دانشگاه و نوع بورسیه درخواستی شما متفاوت خواهد بود مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه شامل :

  • مانده اعتبار پاسپورت حداقل ۶ ماه الی ۲ سال
  • عکس پرسنلی
  • انگیزه نامه
  • مدارک تشخصی دنده هویت
  • ارائه رزورمه تحصیلی
  • ارائه مدارک و ریز نمرات مقاطع تحصیلی پیشین
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
  • ارائه مدارک جهت نشان دهنده تمکن مالی
  • ارائه مدرک زبان آیلتس ۶ یا تافل ۷ به بالا
  • ارائه بیمه نامه مسافرتی
  • ترجمه ایتالیایی رسمی سوابق تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی که ۶ هزار یورو به ازای هر سال تحصیلی در ایتالیا می باشد.
  • ترجمه ایتالیایی رسمی شناسنامه
  •  معدل باید بالای ۱۴ باشد تا بتوانند در دانشگاه های ایتالیا پذیرش بگیرند.

چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟

شرایط کار پس از تحصیل در کشور ایتالیا چگونه است ؟

چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟ | موسسه حقوقی دادگران جوان بیشتر افرادی که برای ادامه تحصیل به کشورهای خارجی مهاجرت می کنند، تمایل به بازگشت به کشور مبدأ خود را ندارند. در واقع تمایل دارند از طریق تحصیل، اقامت و نهایت تابعیت کشور مقصد را برای خود فراهم کنند. عده ای از متقاضیان که تقاضای دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ایتالیا را دارند نیز همین هدف را در پی دارند. بنابراین برای این دسته افراد شرایط کار پس از تحصیل در ایتالیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این کشور پس از اتمام تحصیل به مدت ۶ ماه فرصت دارید که در زمینه تحصیل خود جویای کار باشد . لازم است بدانید که شرایط کار در کشور ایتالیا از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشد و با توجه به نرخ بیکاری که در سال های اخیر روند نزولی داشته اما تا به حال بالای ۷ درصد نرخ بیکاری این کشور را از آن خود کرده است. با توجه به شرایط بهتر سایر کشورهای اروپایی همچون آلمان، سوئیس، اتریش و …شاید بهتر باشد که شرایط اقامت در این کشورها را نیز بررسی کنید.

آیا هزینه‌زندگی و تحصیل در ایتالیا مقرون به صرفه است ؟

چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟ | موسسه حقوقی دادگران جوان اگر بخواهید هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا را با کشورهای دیگر اروپایی یا آمریکا و کانادا مقایسه کنید، آگاه خواهید شد که این هزینه‌ها در ایتالیا بسیار کم و مقرون‌به‌صرفه است.در حقیقت، می‌توان گفت ایتالیا یکی از هشت کشور ارزان در اروپا برای تحصیل به‌حساب می‌آید. شهریۀ دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا وابسته به نوع مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری و رشته و دانشگاه متفاوت است. به‌طور متوسط شهریۀ دانشگاه‌های دولتی در این کشور میانگین بین ۰ تا ۵ هزار یورو برای ۱سال تحصیلی است؛ لازم به ذکر است که این مبلغ ممکن است برای دانشجویان خارج از اتحادیۀ اروپا در برخی از دوره‌ها بیشتر باشد. بنابراین، دقت به این موضوع بسیار مهم است دانشجویانی که ایتالیا را به‌عنوان مقصد تحصیلی  و مهاجرت خود انتخاب کرده‌اند، به وبگاه دانشگاه مراجعه کنند و از شهریۀ دانشگاه در مقطع تحصیلی و رشتۀ موردنظرشان آگاه شوند. به عنوان مثال، حداقل شهریۀ برخی از دانشگاه‌های ایتالیا بدین گونه است:

  • دانشگاه سنت‌آنا حدود ۴،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه بولونیا حدود ۳،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه پادوا حدود ۴،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان حدود ۳،۹۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه ترنتو حدوده ۴،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه تورین حدود ۲،۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه سیه‌نا حدود ۱،۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان حدود  ۳،۳۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟

چگونه بورسیه استانی کشور ایتالیا را دریافت کنیم ؟

کشور ایتالیا در سال های اخیر به شدت مورد توجه متقاضیان به تحصیل در اروپا قرار گرفته است. یکی از علت های این حجم از توجه و علاقه متقاضیان بدون شک وجود بورسیه استانی ایتالیا است. کشور ایتالیا تنها کشوری کرده است که بدون هیچگونه رزومه تحصیلی به دانشجویان علاقمندان به تحصیل در ایتالیا اققدام به پرداخت کمک هزینه تحصیل و زندگی می کند.بورسیه استانی ایتالیا بر اساس درآمد خانواده دانشجو و شرایط مالی خانواده به دانشجو تعلق می گیرد.

بورسیه‌های استانی ایتالیا با نام بورسیه DSU میشناسند و این بورسیه توسط اداره بورسیه هر استان، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان تعلق می‌گیرد. دانشجویان از کلیه نقاط جهان می‌توانند جهت دریافت این بورسیه اقدام کنند. با دریافت این بورسیه شهریه دانشگاه برای دانشجو بصورت رایگان خواهد بود و دانشجو میتواند از مزایای دیگری نیز بهره‌مند شود. برای دریافت این بورسیه شرایط ویژه و آسانی نیاز است که برای دریافت بورسیه DSU ایتالیا لازم است حداقل معدل دانشجو در مقطع تحصیلی بالای ۱۴ باشد و مدرک آیلتس با حداقل نمره ۶ الی ۷ باشد. در این بورسیه دولت ایتالیا شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه، غذا و… به فرد را پرداخت می کند.

چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟ | موسسه حقوقی دادگران جوان هزینه بورسیه استانی که توسط استان محل تحصیل دانشجو در ایتالیا پرداخت می شود به دانشجویانی تعلق می گیرد که در کشور خود هیچگونه درآمدی ندارند و توانایی پرداخت شهریه یا زندگی در ایتالیا را ندارند. با استفاده از این بورسیه دانشجویان می توانند تمامی هزینه های تحصیل یا قسمتی از آن را پرداخت کنند. این بورسیه فقط بر اساس مدارک مالی ارائه شده توسط دانشجو پرداخت می شود و به هیچ گونه رزومه تحصیلی یا مقالات isi  ندارد.مبلغ بورسیه استانی ایتالیا ۵۲۰۰ یورو وجه نقد به اضافه ۷۰% از تخفیف در خدمات خوابگاه و سلف سرویس و کارت تردد دارد . شهریه دانشجویان در این بورسیه به طور کامل حذف خواهد شد و دانشجویان مبلغی بابت شهریه پرداخت نمی کنند. در برخی شهر ها در صورتی که به دانشجو خوابگاه تعلق بگیرد هزینه خوابگاه به طور خودکار از مبلغ بورسیه کم خواهد شد و مبلغ ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ یورو به دانشجو پرداخت می گردد.

زمان پرداخت بورسیه استانی ایتالیا چگونه است؟

تاریخ ارسال درخواست و دربافت مبلغ بورسیه استانی در کشور ایتالیا در هر دانشگاه و در هر استان متفاوت است و هر کدام از دانشگاه ها مبالغ واریزی مخصوص به خود را دارند. می توان گفت که واریز هزینه های کمک تحصیلی به حساب شخصی دانشجویان، از آغاز ترم تحصیلی با تاخیرحدود ۲۰ هفته ای همراه خواهد بود. دانشجو برای دریافت هزینه های تحصیلی، باید در فصول زمانی بین ماه سپتامبر تا اکتبر درخواست خود را اعلام و مدارک مورد نظر را ارسال نماید تا مشمول بورسیه استانی ایتالیا شوند.

مبلغ کمک هزینه بورسیه استانی ایتالیا چقدر است؟

چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟ | موسسه حقوقی دادگران جوان پس از گذراندن مراحل اول و اعطای مدارک جهت دریافت بورسیه، مبلغ کمک هزینه تحصیلی به حساب دانشجویان واریز می گردد. میزان تقریبی مبلغ، ۵۲۰۰ یورو در سال می باشد لازم به ذکر است که با توجه به شرایط هر استان متغییر می باشد که پوشش دهنده قسمت بزرگی از هزینه های تحصیلی از قبیل تخفیف یا پرداخت ۱۰ تا ۹۰ % شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه و کارت تغذیه در صورت درخواست دانشجو  خواهد بود.

چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟

سوالات متداول در زمینه شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا

 بورسیه استانی ایتالیا چیست؟

دولت های برخی از استان ها در ایتالیا بورسیه ای را برای دانشجویانی که توانایی پرداخت هزینه تحصیل خود را ندارند بورسیه استانی می گویند.

آیا بورسیه تحصیلی در ایتالیا فقط شامل شهریه دانشگاه می شود؟

بسیاری از برنامه ها علاوه بر شهریه مبلغی را به عنوان کمک هزینه به دانشجو پرداخت می کنند.

 آیا شرایط کار پس از تحصیل در کشور ایتالیا فراهم است؟

شما پس از تحصیل در این کشور به مدت ۶ ماه فرصت جستجوی کار دارید.

 آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور وجود دارد؟

بله برخی از دانشگاه ها دوره هایی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

 تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم چگونه است؟

با داشتن مدرک دیپلم در صورتی که گپ تحصیلی نداشته باشید می توانید در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شوید.

سوالات متدوال در مورد بورسیه استانی ایتالیا

 آیا گرفتن این بورسیه لازم به تعهد دانشجو است ؟ 

خیر. بورسیه استانی ایتالیا هیچگونه تعهدی از ارائه خدمت برای دانشگاه یا دولت ایتالیا برای دانشجو ایجاد نمی‎کند و تنها تعهد دانشجو این است که در هر سال تحصیلی مقدار مشخصی از واحد های خود را با موفقیت پاس کند. بدین ترتیب دانشجو قادر خواهد بود پس از اتمام دوره تحصیلی بدون هیچگونه  تعهدی کشور ایتالیا را به مقصد دیگر کشور ها ترک کنند.

 مبلغ بورسیه استانی چقدر است؟

مبلغ بورسیه استانی ایتالیا ۵۲۰۰ یورو در سال به علاوه حذف شهریه و تخفیف خوابگاه تا سقف ۷۰% درصد است . علاوه بر این موارد ، تخفیف های سلف سرویس و کارت تردد نیز از مزایای بورسیه استانی است که به دانشجو تعلق میگیرد.

هدف از پرداخت این بورسیه چیست؟

هدف دولت ایتالیا از پرداخت بورسیه استانی ایتالیا کمک به دانشجویانی است که توانایی پرداخت هزینه تحصیل در این کشور را ندارند و از لحاظ مالی با مشکل مواجه هستند.

 آیا بورسیه استانی به همه رشته ها تعلق می‎گیرد؟

 دانشجویان در هر رشته ایی که در دانشگاه های دولتی ایتالیا پذیرش بگیرند می توانند برای بورسیه درخواست بدهند.

آیا مقطع تحصیلی در گرفتن بورسیه استانی موثر است؟

 بورسیه استانی ایتالیا به تمامی مقاطع اعم از لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا تعلق میگیرد. دانشجویان برای هر مقطعی میتوانند یکبار بورسیه را دریافت کنند یعنی دانشجویی که سه مقطع دانشجویی خود  لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری را در ایتالیا می گذراند برای هرمقطع میتواند تنها یکبار بورسیه را دریافت کند.

 آیا دریافت بورسیه استانی نیازمند داشتن رزومه پژوهشی، معدل بالا، مقالات isi و … است؟

خیر. دریافت بورسیه استانی ایتالیا صرفا بر اساس مدارک مالی ارائه شده توسط دانشجو است و داشتن رزومه قوی یا ضعیف تاثیری در گرفتن آن ندارد.

درصد گرفتن بورسیه برای دانشجویان ایرانی چقدر است؟

طبق اعلام سازمان بورسیه ایتالیا هر دانشجویی که درآمد  زیر ۱۰ هزار یورو در سال باشد درصد بالایی از گرفتن بورسیه را خواهد داشت.

 آیا دانشجویانی که درامد  شان بالاتر از مقدار تعیین شده است هم می توانند درخواست بورسیه بدهند؟

بله می توانند، دانشجویانی که درآمدشان بالاتر حد تعیین شده باشد نیز می توانند با ارائه مدارکی این بورسیه را از آن خود کنند.

چگونه برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام کنیم ؟
این مراحل سبب می شود تا به آسانی بتوانید در کشور ایتالیا به تحصیل بپردازید و می توانید از همین طریق  پس از تحصیل در این کشور مشغول به کار شوید و اقامت این کشور را دریافت کنید . ما در موسسه حقوقی دادگران جوان با ارائه خدمات و مجرب ترین مشاوران و متخصصان در زمینه کار و تحصیل  در کشور ایتالیا بهترین گزینه ها را دراختیار شما قرار خواهیم داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شبکه های اجتماعی دادگران جوان

LinkedIn
YouTube
Instagram

فهرست